Stan obecny lotniska- utrata połowy połączeń

Babimoście na lotnisku panuje jakaś stagnacja. Ostatnio lotnisko utraciło połowę oferty lotów,m z dwóch par lotów dziennie pozostała jedna rotacja. Strategia jaką obrano jest najwyraźniej nieskuteczna. Port lotniczy stracił najwięcej pasażerów spośród lotnisk okolicy na rzecz portów lotniczych Berlina. Znajduje się on w tak zwanym cieniu transportowym tych silnych portów lotniczych, co nie znaczy że należy się poddać. 



Port lotniczy w Szymanach ok. 58 km od Olsztyna na sezon letni zapowiedział 6 kierunków lotów. Obsługuje ok. 5 razy większy ruch niż port lotniczy w Babimoście. Natomiast port lotniczy w Rzeszowie obsługuje aż 33 razy więcej podróżnych od tutejszego babimojskiego lotniska. 

Jaką strategię powinno przyjąć lotnisko w cieniu transportowym? Oto propozycja redakcji:

Date: Saturday, March 13, 2021
Subject: Pytanie o wioskowe lotnisko przy granicy z Niemcami. Sugesta budowy "parkingu dla samolotów klasy C etc."



Do UM w Babimoście

Szanowni Państwo,
Gmina Babimost powinna zasugerować zorganizowanie konferencji czy spotkania wokół tematu lotniska. 

Będąc wydawcą przesyłam sugestie naprawy zbudowanego w czynie społecznym terminalu pasażerskiego lotniczego we wsi Nowe Kramsko gm. Babimost. Czy jest możliwość dostosowania obiektów do roli parkingu samolotów albo nawet zapasowego lotniska pobliskiego Berlina?

Stan obecny. 
Obecnie port lotniczy we wsi Nowe Kramsko stracił połowę połączeń lotniczych. Lotnisko więc podupada. Być może mógłby powstać na nogi jako alternatywne lotnisko dla Berlina, będąc w podobnej odległości jak Radom od Warszawy. 

Redakcja serwisu przekazuje propozycję przystosowania lotniska dla parkowania dużych maszyn pasażerskich. Byłby to rodzaj parkingu dla samolotów. Jest to jeden ze sposobów na zwiększenie liczby klientów portu lotniczego. 

Pozdrawiam
Adam Fularz

Załącznik :
W sprawie inwestycji w strefę airside portu lotniczego w Babimoście. 

Szanowni Państwo, 
Jakie płaszczyzny postojowe lotniska są obecnie dostępne, a jakie są w złym stanie technicznym? 

W przypadku gdyby port lotniczy miał zastąpić lotniska sąsiedniego Berlina na czas np. jakiegoś wypadku, ma on nieczynne aż 1/3 miejsc postojowych dla samolotów. 

Wnoszę o zbadanie tematu i ew. rozpoczęcie przygotowań do naprawy i rozbudowy 2 lub 3 nieczynnych płyt spośród 6 płyt postoju samolotów (z których tylko cztery: PPS 3, 4 oraz PPS 1 i 6 dostępne są dla ruchu lotniczego).

Port Lotniczy Zielona Góra - Babimost posiada w sumie 6 płyt postoju samolotów, z czego cztery PPS 1, 3 i PPS 4 i 6 są użytkowane. Dalsze 2 płyty: PPS 5 i PPS 2 są zamknięte dla ruchu lotniczego.

Wydaje się że zamiast rozbudowywać PPS3/ PPS4 do łącznie 6 miejsc dla samolotów klasy C, szybciej, prościej i taniej jest dostosować pobliską PPS5 do przyjęcia jednego samolotu klasy C. Wymaga to montażu oznakowania, oświetlenia, oraz poszerzenia szerokiej na 12 metrów drogi kołowania TWY K1 (Drogi kołowania Kilo na odcinku od PPS3 do PPS5) do szerokości ok. 15-18 metrów szerokości.  Możliwe że także sama PPS5 musiałaby być nieznacznie powiększona, i wyposażona w oświetlenie.

Czy PPS 6 może zostać przygotowana do parkowania samolotu? W dokumentacji nie znalazłem informacji o wyznaczeniu miejsca postojowego na PPS6, byc może jest to spowodowane brakiem oświetlenia w tym miejscu. Czy można zainstalować tutaj oświetlenie?

Możliwe jest także uruchomienie płyty postojowej PPS 2 tworząc tutaj dwa miejsca postojowe dla samolotów klasy C. W sumie uruchomienie PPS2, PPS5, PPS6 dałoby dodatkowe 4 miejsca postojowe dla samolotów klasy C. 

Wskaźnik nośności PCN dróg kołowania TWY E i K4 wynosi 57 R/B/W/U. Możliwe jest więc doprowadzenie do płyty kołowania PPS 2 poszerzonej drogi kołowania od strony PPS1 z PCN 57 jeśli istniejąca szerokość TWY K4 zostanie zwiększona o 3-6 metrów (do 15 lub 18 metrów szerokości).   

W Planie generalnym zanotowano iż "z powyższej tabeli Aircraft Classification Number dla samolotu Boeing B737-800 wynika, że przy obecnym PCN na drogach kołowania TWY A, E i TWY K4 umożliwia operowanie tym statkiem powietrznym przy maksymalnej masie dopuszczalnej masie startowej."- tak więc wydaje się możliwe uruchomienie dwóch nieczynnych płaszczyzn postojowych. 

Może to być konieczne w przypadku np. przekierowania ruchu lotniczego z pobliskiego Berlina lub w przypadku udostępnenia lotniska dla celów wojskowych.

Czytając o planach budowy nowych miejsc postojowych pomyślałem że warto przedstawić wielokrotnie tańsze rozwiązania - wykorzystanie istniejących PPS zamiast budowy nowych, przynajmniej na tym etapie rozwoju portu. Wnoszę o zbadanie korzyści w stosunku do nakładów i przeprowadzenie tych relatywnie niewielkich inwestycji. 

Pozdrawiam
Adam Fularz
Dolina Zielona 24A Zielona Góra

W sprawie wycięcia krzaków i zarośli na bocznicy- linii kolejowej do portu lotniczego Zielona Góra

Komentarze

Popularne posty