Co z bocznicą kolejową do terminala pasażerskiego w porcie lotniczym?
Gdy próbowałem ustalić los bocznicy prowadzącej od linii do portu
lotniczego pod sam terminal pasażerski lub w jego pobliże, okazuje się,
że bardzo niedawno podjęto decyzję o demontażu torowiska na tym odcinku.
Jest to bardzo dziwna decyzja. Kto ją podejmuje? Jak to możliwe, że na lotnisku w
Zielonej Górze likwidowane jest połączenie kolejowe do terminalu
pasażerskiego, skoro w równie małych portach lotniczych: w Szczecinie i
przede wszystkim w Szczytnie- Szymanach koło Olsztyna, owe połączenia
kolejowe do portu są uznawane za kluczowy element który ma zadecydować o
ich gospodarczym powodzeniu? Jak wytłumaczą Państwo owe zestawienie- w
dwóch przypadkach połączenia są budowane- w przypadku Ziel. Góry- jest
ono likwidowane. Jakiś czas temu- wielokrotnie-
proponowaliśmy reaktywację tego połączenia- wzorem Olsztyna czy
Szczecina- Goleniowa, nie wspominając o większych portach lotniczych,
dla których tego typu połączenia są standardem.
Jestem ekonomistą transportu, interesuję się ekonomiką transportu i
zaproponowałem wykorzystanie bocznicy kolejowej do portu lotniczego w
Zielonej Górze- Babimoście, i urządzenie tam
stacji kolei dalekobieżnej na linii Berlin- Poznań, co jak sądzę, jest
możliwe. Stacja "Zielona Góra Port Lotniczy" zastąpiłaby ekspresom
postoje w Świebodzinie i w Zbąszynku.
Załączam propozycję. Jeśli są Państwo skłonni zainwestować w budowę
kolejnych- dwóch krótkich odcinków łącznic kolejowych oraz ich
elektryfikację, wówczas taka inwestycja w "nowy dworzec dla Zielonej
Góry" jest jak najbardziej możliwa. Powiązanie go z portem lotniczym da
bardzo wymierne korzyści. Nawet jak się nie uda ożywienie portu
lotniczego, budynek terminalu będzie mógł służyć jako główny dworzec
kolejowy regionu.
Pasazer.com: Jakie są plany dotyczące poprawy komunikacja lotniska z Zieloną Górą, Gorzowem, może także innymi miastami? Czy planowane jest np. połączenie kolejowe?Maciej Król: Port Lotniczy Zielona Góra/Babimost dla połączenia z Warszawą jest skomunikowany porannym i wieczornym, dedykowanym połączeniem autobusowym z Zielonej Góry oraz połączeniem na żądanie z/do Gorzowa Wlkp.Obecnie można dojechać bezproblemowo transportem indywidualnym do portu lotniczego Zielna Góra drogami A2 i S3 oraz DK nr 3, 12, 32, 27, 92 z każdej dużej aglomeracji w Polsce Zachodniej i Centralnej. Na przykład dojazd z Poznania oscyluje od 50 do 60 min., a z Berlina 110 do 120 min., a 35 km odcinek z centrum Zielonej Góry do portu pokonujemy w 30 min., a z Gorzowa w ok. 80 min.Ponadto, bezpośrednio do Babimostu można dojechać zelektryfikowaną zmodernizowaną linią koleją od strony Zielonej Góry (do 35 min.), Poznania (ok. 60 min. z Dworca Głównego), Wrocławia i Berlina (do 120 min.). Jest również połączenie kolejowe z Gorzowem Wlkp. jednak najkrótszy czas dojazdu w tym przypadku wynosi ok. 90 min. W przyszłości, gdy będzie wzrastało zainteresowanie lotniczymi połączeniami z Zielonej Góry/Babimostu, rozbudujemy istniejącą bocznicę kolejową łączącą dworzec PKP z lotniskiem.
wg pasazer.com
Trudno nam się odnieść do rysunków zamieszczonych w przesłanym przez Pana materiale, gdyż są one niewidoczne.
Sz. Pan
Adam Fularz
Gazeta Zielonogórska
W
odpowiedzi na Pana pytania uprzejmie informuję, że takim zadaniem
winien zająć się Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego, na którego
terenie znajduje się lotnisko w
Babimoście, gdyż tylko przy udziale jego
środków finansowych byłaby możliwa realizacja takiej inwestycji.
Jesteśmy otwarci na prowadzenie takich rozmów.
Na
razie żadna instytucja nie zwróciła się do PKP Polskie Linie Kolejowe
S.A. w sprawie przebudowy układu torowego na stacji Zbąszynek i
wybudowania dworca węzłowego dla całego
regionu, przy terminalu dworca lotniczego w Babimoście.
Trudno jest nam obecnie przedstawić możliwości jego realizacji oraz
przedstawić szacunkowy koszt wykonania. Aby to ocenić należałoby
opracować studium wykonalności dla takiej inwestycji.
DG.V.8060.5.18.2014 07.05.2014r.
Informacja
dla Biura Prasowego
Wyjaśniamy, że tor kolejowy
odchodzący ze stacji Babimost w kierunku lotniska nie jest linią kolejową
w sensie prowadzenia ruchu pociągów. Jest to natomiast bocznica kolejowa służąca
niegdyś wojsku do transportu towarów (paliwa) na lotnisko. Tor ten nigdy nie
był doprowadzony do terminala pasażerskiego.
Bocznica kolejowa
nie jest własnością województwa, a do niedawna była zarządzana przez Agencję
Mienia Wojskowego, która w imieniu Skarbu Państwa sprzedała bocznicę wraz z
infrastrukturą towarzysząca prywatnemu inwestorowi.
Komentarze
Prześlij komentarz