Pytania i odpowiedzi w sprawie portu lotniczego Babimost
Dlaczego władze samorządowe nie starają się pozyskać
przewoźników którzy zarobiliby opłatami lotniskowymi na pokrycie
deficytu portu lotniczego? Jest to ok. 5 mln PLN rocznie. Jakie zadania
ma spółka "Lotnisko Zielona Góra/Babimost"?
Fot. nowy terminal portu
Okazuje się że lepsze sukcesy maja porty lotnicze które dopiero uruchomiono. Na przykład port lotniczy Radom pozyskał przewoźnika Air Baltic, firmę znaną z obsługi małych i bardzo małych portów lotniczych w Europie Północnej. Linia z sukcesem obsługuje połączenia do miastu kilkunastotysięcznych.
Spółka opiera się na biznesplanach i analizach przygotowywanych przez firmy doradcze niewyspecjalizowane w tematyce lotniczej, na przykład swego czasu prezentowano opracowanie firmy doradczej, która robiąc analizę ruchu cargo dla portu lotniczego w Babimoście w ogóle pominęła rynek niemiecki, a port wszak leży nieopodal polskiej granicy zachodniej.
Przed dekadą pytałem firmy Ryanair o opinię o porcie lotniczym w Zielonej Górze, była ona pozytywna, linia była zainteresowana tym portem, ale Przedsiębiorstwo Państwowe "PPL" nie było zainteresowane tą ofertą, zresztą firma ta twierdzi że nie będzie obsługiwać przewoźników niskokosztowych w tym porcie. Powodem miały być ograniczenia techniczne, mimo że linie Ryanair operują ze znacznie mniejszych portów w kilkunastotysięcznych miejscowościach.
Odpowiedzi:
Zgadzamy się z Panem, że z końcem roku 2015 kończy się umowa z przewoźnikiem lotniczym SprintAir S.A.
Nie możemy się jednak zgodzić z Pana zarzutem na temat rozmów samorządu z przewoźnikami lotniczymi. Na jakiej podstawie twierdzi Pan, że władze samorządowe nie starają się pozyskać przewoźników lotniczych?
W sprawie zadań spółki „Lotnisko Zielona Góra/Babimost sp. z o.o. w Zielonej Górze” uprzejmie prosimy kontaktować się ze spółką „Lotnisko”. Jest ona samodzielnym podmiotem gospodarczym i chętnie odpowie na Pana pytania.
Czy słusznym jest Pana twierdzenie, że nowo otwarte porty lotnicze mają większe sukcesy niż port lotniczy Zielona Góra/Babimost? Prosimy o podanie nazw tych portów.
Port lotniczy Radom nie odnotował jeszcze spektakularnego sukcesu, jakim jest start i lądowanie samolotu regularnego przewoźnika lotniczego. Proszę wziąć pod uwagę środki finansowe jakie poniósł port lotniczy Radom i porównać je do nakładów jakie zostały poniesione w porcie lotniczym Zielona Góra/Babimost.
Port lotniczy Zielona Góra/ Babimost jest zarządzany przez Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze”. Porozumienie pomiędzy Województwem Lubuskim a PPL mówi o inwestycjach, jakie należy wykonać aby dostosować port do spełnienia warunków bezpieczeństwa wymaganych przez ULC i ICAO. Gotowość portu do obsługi odpowiedniej liczby pasażerów rozpocznie się w okresie jesiennym 2015 r. po zrealizowaniu ostatniego zadania związanego z budową hali kontroli przylotów. W tej chwili w IEG nie ma możliwości bezpiecznego odprawienia, w odlocie i przylocie samolotu kodu C. Od jesieni zeszłego roku działa ILS, który warunkował pozyskanie przewoźników lotniczych.
W związku z tym, że Województwo Lubuskie otrzymało lotnisko od Skarbu Państwa w darowiźnie w roku 2010 i nie posiadamy pełnej wiedzy na temat rozmów zarządzającego lotniskiem przed tym rokiem, będziemy wdzięczni za udostępnienie skanu zapytania jakie przesłał Pan do Ryanair, i odpowiedzi jaką Pan uzyskał. Na tej podstawie będziemy mogli poprosić PPL o ustosunkowanie się do tych pism.
Fot. nowy terminal portu
Okazuje się że lepsze sukcesy maja porty lotnicze które dopiero uruchomiono. Na przykład port lotniczy Radom pozyskał przewoźnika Air Baltic, firmę znaną z obsługi małych i bardzo małych portów lotniczych w Europie Północnej. Linia z sukcesem obsługuje połączenia do miastu kilkunastotysięcznych.
Spółka opiera się na biznesplanach i analizach przygotowywanych przez firmy doradcze niewyspecjalizowane w tematyce lotniczej, na przykład swego czasu prezentowano opracowanie firmy doradczej, która robiąc analizę ruchu cargo dla portu lotniczego w Babimoście w ogóle pominęła rynek niemiecki, a port wszak leży nieopodal polskiej granicy zachodniej.
Przed dekadą pytałem firmy Ryanair o opinię o porcie lotniczym w Zielonej Górze, była ona pozytywna, linia była zainteresowana tym portem, ale Przedsiębiorstwo Państwowe "PPL" nie było zainteresowane tą ofertą, zresztą firma ta twierdzi że nie będzie obsługiwać przewoźników niskokosztowych w tym porcie. Powodem miały być ograniczenia techniczne, mimo że linie Ryanair operują ze znacznie mniejszych portów w kilkunastotysięcznych miejscowościach.
Odpowiedzi:
Zgadzamy się z Panem, że z końcem roku 2015 kończy się umowa z przewoźnikiem lotniczym SprintAir S.A.
Nie możemy się jednak zgodzić z Pana zarzutem na temat rozmów samorządu z przewoźnikami lotniczymi. Na jakiej podstawie twierdzi Pan, że władze samorządowe nie starają się pozyskać przewoźników lotniczych?
W sprawie zadań spółki „Lotnisko Zielona Góra/Babimost sp. z o.o. w Zielonej Górze” uprzejmie prosimy kontaktować się ze spółką „Lotnisko”. Jest ona samodzielnym podmiotem gospodarczym i chętnie odpowie na Pana pytania.
Czy słusznym jest Pana twierdzenie, że nowo otwarte porty lotnicze mają większe sukcesy niż port lotniczy Zielona Góra/Babimost? Prosimy o podanie nazw tych portów.
Port lotniczy Radom nie odnotował jeszcze spektakularnego sukcesu, jakim jest start i lądowanie samolotu regularnego przewoźnika lotniczego. Proszę wziąć pod uwagę środki finansowe jakie poniósł port lotniczy Radom i porównać je do nakładów jakie zostały poniesione w porcie lotniczym Zielona Góra/Babimost.
Port lotniczy Zielona Góra/ Babimost jest zarządzany przez Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze”. Porozumienie pomiędzy Województwem Lubuskim a PPL mówi o inwestycjach, jakie należy wykonać aby dostosować port do spełnienia warunków bezpieczeństwa wymaganych przez ULC i ICAO. Gotowość portu do obsługi odpowiedniej liczby pasażerów rozpocznie się w okresie jesiennym 2015 r. po zrealizowaniu ostatniego zadania związanego z budową hali kontroli przylotów. W tej chwili w IEG nie ma możliwości bezpiecznego odprawienia, w odlocie i przylocie samolotu kodu C. Od jesieni zeszłego roku działa ILS, który warunkował pozyskanie przewoźników lotniczych.
W związku z tym, że Województwo Lubuskie otrzymało lotnisko od Skarbu Państwa w darowiźnie w roku 2010 i nie posiadamy pełnej wiedzy na temat rozmów zarządzającego lotniskiem przed tym rokiem, będziemy wdzięczni za udostępnienie skanu zapytania jakie przesłał Pan do Ryanair, i odpowiedzi jaką Pan uzyskał. Na tej podstawie będziemy mogli poprosić PPL o ustosunkowanie się do tych pism.
Komentarze
Prześlij komentarz