Co z portem lotniczym?

Port lotniczy Zielona Góra powstał w 1977 roku. Liczy już 39 lat. Ostatnio- po raz pierwszy od lat poszybował do góry w statystykach dzięki remontowi poznańskiej Ławicy, przez co część lotów czarterowych była obsługiwana z portu lotniczego w Zielonej Górze- Babimoście. Ale za nieco ponad miesiąc ten dodatkowy ruch wrócił spowrotem do Poznania.

Władze nie mają pomysłu na port lotniczy. Zamiast postawić na tanie linie lotnicze, postawiono na loty biznesowe do Warszawy. Tymczasem nawet do Warszawy mogłyby nas zawieźć tanie linie lotnicze, jak na kilku trasach w Polsce: m.in. z Wrocławia czy Gdańska do podwarszawskiego Modlina. Loty w Wrocławia do podwarszawskiego Modlina są dośc popularne, dlaczego więc- miejscowy samorząd wojewódzki nie miałby pozyskać do obsługi połączeń do Warszawy także tanich linii lotniczych, które przyciąg Skoro organizuje sie przetarg na obsługe połączeń do Warszawy, dlaczego na tej trasie nie miałyby latać tanie linie lotnicze, skoro takie połączenia cieszą się powodzeniem we Wrocławiu czy Gdańsku, mimo że na równoległych liniach kolejowych kursują- nieco droższe- składy Pendolino?

Samorząd powinien równiez rozważyć pozyskanie, możliwe że z dofinansowaniem, kierunków europejskich. W tej chwili samorządy województw kujawsko- pomorskiego czy podkarpackiego w ten sposób dotują linie Ryanair.


Uaktualnienie z roku 2018 r.
Jacek Plis na dzisiejszej konferencji dot. Lotniska Babimost omawiał drugi etap prezentacji na temat portu lotniczego Babimost. Wg niego powrót linii lotniczych Lot to kotwica, gwarant że port się ożywi. Należy wg niego znaleźć własną drogę między sąsiednimi portami lotniczymi. Wg niego należy wypromować to co woj. lubuskie ma najlepsze czyli turystykę.  Od czasu rozwoju przewoźników niskokosztowych-zachęcenie ich dopłatami marketingowymi to w jego opinii jest jedna droga aby zachęcić przewoźników lotniczych do umieszczenia miasta w siatce połączeń.
Jeśli uda się przekonać decydentów do wsparcia lotniska środkami w celu przyciągnięcia tanich linii lotniczych to w perspektywie 5 lat osiągnięcie liczby 0, 6 mln pasażerów rocznie nie jest niemożliwe.
Musimy zacząć intensyfikację programu- mówi J. Plis.  On ma nadzieję że jesienią 2018 r. zostaną ogłoszone nowe kierunki połączeń lotniczych z Babimostu.
Opr. A. Fularz
Wg E. Polak zdaniem mieszkańców województwa port lotniczy mają cechować takie atuty:
Ma być blisko
Ma być dostępny
Koszty mają znaczenie ale nie są pierwszoplanowe.
Ma być zbudowana obwodnica aby dojazd był szybki.
Mieszkańcy naszego regionu w 41 % korzystają z portu lotniczego w Poznaniu.  Kierunki najważniejsze to Wielka Brytania, Niemcy i Włochy.
W Polsce najczęściej lata się do Warszawy, Krakowa, Gdańska.
Mieszkańców interesuje port dostępny, praktyczny, niekoniecznie luksusowy. 63 % mieszkańców popiera rozwój portu lotniczego.
Opr.a. fularz

Komentarze

Popularne posty