Korzyści ekonomiczne z lotniska
Rozdział ten w
całości pochodzi z tekstu pt. „Memorandum w sprawie inwestycji w rozwój
Portu Lotniczego Łódź Lublinek”, por. http://www.rotwl.pl/. (opracowane przez:
Stowarzyszenie „Lotnisko dla Łodzi”na podstawie raportu „Oddziaływanie
społeczne i ekonomiczne portów lotniczych w Europie”, wydanego przez ACI Europe
- Airports Council International w styczniu 2004 r.)
Fot. Port lotniczy Zielona Góra w 1977 r. wg Lotnictwo.net
Port lotniczy stanowi niezbędną infrastrukturę regionu,
służącą wspieraniu rozwoju ekonomicznego i przemian społecznych. Lotnisko to
także przedsiębiorstwo, zdolne po osiągnięciu pewnego rozmiaru, zarówno do
wypracowania zysków dla swoich udziałowców, jak i do generowania dochodów firm,
położonych w zasięgu jego oddziaływania.
Komisja
Europejska wyraziła dobitnie swoje stanowisko w tej kwestii w raporcie
„Transport White Paper”: „Trudno jest sobie wyobrazić dynamiczny wzrost
gospodarczy, zapewniający tworzenie miejsc pracy i dobrobyt społeczeństwa, bez
sprawnego systemu transportu, który pozwala wykorzystać wszystkie możliwości,
jakie jest w stanie wygenerować zarówno rynek krajowy, jak i globalny.”
Całokształt
oddziaływania ekonomicznego portów lotniczych można opisać w następujących
czterech wzajemnie zależnych kategoriach:
1. Wpływ bezpośredni
– to miejsca pracy i przychód, będące w całości lub przeważającej mierze
wynikiem funkcjonowania operacyjnego lotniska,
2. Wpływ pośredni –
to miejsca pracy i przychód, wytworzone w gospodarce regionu przez sieć
dostawców towarów i usług dla lotniska,
3. Wpływ indukowany
(wynikowy) – to miejsca pracy i przychód, wytworzone w gospodarce regionu
poprzez wydawanie dochodów pracowników zatrudnionych w firmach powstałych w
wyniku oddziaływania bezpośredniego i pośredniego lotniska,
4. Wpływ
katalityczny – to miejsca pracy i przychód, wytworzone w gospodarce regionu
poprzez szeroką rolę lotniska we wzmacnianiu produktywności przedsiębiorstw i
sprzyjaniu napływowi nowych inwestycji oraz zwiększeniu ruchu turystycznego.
Dobry
dostęp do rynków, zarówno krajowych, jak i międzynarodowych, za pomocą
dogodnych połączeń transportowych jest uważany za absolutnie podstawowy warunek
do podejmowania decyzji o lokowaniu nowych inwestycji. Dotyczy to zwłaszcza
branży związanych z zaawansowanymi technologiami. Region w promieniu 30 minut
jazdy od lotniska doświadcza niezwykle szybkiego wzrostu gospodarczego.
Przykłady: 31% przedsiębiorstw zlokalizowanych w strefie oddziaływania portu
lotniczego w Monachium wskazało czynnik bliskości lotniska jako kluczowy dla
lokalizacji firmy. 80% podmiotów produkcyjnych w Hamburgu określiło wpływ portu
lotniczego jako istotny w pozyskiwaniu nowych klientów.
Rozwój
firm w niektórych branżach jest w sposób szczególny uzależniony od dogodnego
dostępu do transportu lotniczego. Należą do nich:
ubezpieczenia
bankowość i finanse
transport
poligrafia
przemysł paliwowy
media
usługi biznesowe
badania i rozwój (R&D)
informatyka
przemysł precyzyjny.
Tereny
wokół lotnisk są często wykorzystywane do tworzenia stref inwestycyjnych.
Obecność
portu lotniczego jest wskaźnikiem atrakcyjności i poziomu życia w regionie.
Obsługa
każdego miliona pasażerów w okresie rocznym, wymusza stworzenie około 1000
miejsc pracy w samym porcie lotniczym (wpływ bezpośredni), a 2000 miejsc pracy
łącznie w regionie. Pozwala to zwiększyć dochód regionu brutto od 1,4 do 2,5%.
Liczba miejsc pracy, stworzonych w efekcie oddziaływania bezpośredniego, może
być jeszcze wyższa w przypadku niewielkich lotnisk, nie odnoszących korzyści z
efektu skali, i wynosić nawet 1700.
Dobra
jakość pasażerskich i towarowych połączeń lotniczych jest kluczowa dla
konkurencyjności regionu.
Zwiększenie
liczby połączeń lotniczych wpływa na potencjał wzrostu gospodarczego regionu,
który z kolei powoduje wzrost zapotrzebowania na nowe połączenia lotnicze,
tworząc samonapędzający się układ.
Obecność
portu lotniczego wpływa pobudzająco na rozwój gospodarczy regionu poprzez:
·
przyciąganie i lokalizację nowych inwestycji, szczególnie
zagranicznych,
·
zapobieganie uciekaniu firm z regionu,
·
zwiększenie konkurencyjności firm poprzez stworzenie im
możliwości ekspansji na nowe rynki
·
stymulowanie eksportu poprzez bezpośrednie połączenia
transportowe z ważnymi rynkami
·
poprawę jakości życia mieszkańców
·
zwiększanie liczby przybywających turystów.
Łatwy
dostęp do globalnej sieci połączeń lotniczych jest szczególnie ważny dla
regionów niestołecznych. W dobie globalizacji sprzyja to przenoszeniu
przedsiębiorstw do tych regionów.
Posiadanie
własnego portu lotniczego jest szczególnie ważne dla miast, organizujących dużą
liczbę imprez: targowych, sportowych, naukowych i kulturalnych.
Nawet
niewielkie lotniska mogą mieć olbrzymi wpływ na aktywność ekonomiczną firm w
swoim regionie.
Obecność
funkcjonalnego lotniska jest niezwykle istotna w rejonach, w których istnieje
możliwość połączeń z innymi środkami transportu, posiadających węzły
autostradowe i szybką kolej. Zapewnia to często funkcjonowanie takiego regionu
jako centrum logistycznego.
Porty
lotnicze wybitnie sprzyjają tworzeniu i rozwojowi centrów nowoczesnych
technologii. Przykład: Centrum Sophia-Antipolis Science Park, położone obok
lotniska w Nicei przyciągnęło 1 227 firm zatrudniających łącznie 24 550
pracowników.
Aktualnie
wzrasta rola towarowego transportu lotniczego. Obecnie już ponad 30% przewozów
towarów (według wartości) odbywa się drogą lotniczą.
Z
powodu braku dostępności połączeń lotniczych wiele regionów zostało
pozbawionych korzyści wynikających z ponadregionalnego wzrostu gospodarczego,
co skutkuje osłabieniem ich atrakcyjności jako całości.
Port
lotniczy i firmy z nim powiązane, tworzą miejsca pracy dla wielu wysoko
wykwalifikowanych fachowców, wpływając na ogólny poziom wykształcenia w
regionie.
Obszary
wokół lotnisk cechują się niższą stopą bezrobocia w porównaniu do terenów
bardziej oddalonych.
Szczególnie
korzystnym rozwiązaniem dla portów lotniczych jest tworzenie na swoim terenie
baz linii lotniczych. Ma to istotny wpływ na zwiększenie liczby miejsc pracy,
generowanych przez lotnisko.
Lotnisko
odprowadza podatki, zarówno do budżetu lokalnego, jak i centralnego. Port
lotniczy, po osiągnięciu pewnego rozmiaru, jest z zasady dochodowym
przedsiębiorstwem. Przyjmuje się, że zyski pojawiają się najczęściej po
przekroczeniu progu 500 000 pasażerów rocznie. Jeżeli lotnisko obsługuje
również ruch towarowy, wymagana liczba pasażerów jest odpowiednio mniejsza.
Nawet jeżeli port lotniczy nie przynosi zysków jako spółka, jego stymulujący
wpływ na gospodarkę regionu wielokrotnie przewyższa bilansowe straty spółki
zarządzającej lotniskiem.
Lotnisko
ma poważny wpływ na liczbę turystów, odwiedzających region. Szacuje się, że
obecnie około 1/3 turystów, przyjeżdżających do dużych miast, korzysta z
transportu lotniczego. Polska należy do pierwszej dziesiątki państw
europejskich, które odwiedza najwięcej turystów. Pojawienie się na rynku
przewoźników niskokosztowych stworzyło nowy rodzaj turystyki, określanej jako
turystyka „weekendowa”. Celem takich wyjazdów są często nowe miejsca,
niepopularne wcześniej na turystycznym rynku. Przykład: Badania przeprowadzone
w Cork w Irlandii wskazują, że 40% turystów nie pojawiłoby się w tym regionie,
gdyby nie istnienie połączeń lotniczych. Ocenia się, że przyjazdy tych właśnie
turystów pozwoliły ocalić w Cork blisko 4 000 miejsc pracy. Rozwój turystyki
poza poprawą wskaźników ekonomicznych ma trudny do przecenienia korzystny wpływ
społeczny.
Lotnisko
jest niezbędne dla miast z dużą społecznością akademicką. Połączenia lotnicze
warunkują żywą wymianę międzynarodową studentów i kadry naukowej, a co za tym
idzie swobodny przepływ idei.
Wzrastająca
pozycja na rynku przewoźników niskokosztowych stwarza niespotykane w
przeszłości możliwości dynamicznego wzrostu liczby pasażerów, obsługiwanych
przez niewielkie, marginalne dotąd lotniska.
Zdaniem
zdecydowanej większości analityków przemysł lotniczy czeka w najbliższych
latach szybki stabilny wzrost.
Komisja
Europejska uważa mobilność, którą zapewnia transport (zwłaszcza lotniczy), za
podstawowy element w dalszej integracji europejskiej. Połączenia lotnicze
zwiększają przepływ zasobów ludzkich, co ma znaczący wpływ na redukcję
bezrobocia. Stopniowe otwieranie rynków pracy przez „starych” członków Unii
Europejskiej stwarza tutaj nowe możliwości.
Utrata
połączeń lotniczych prowadzi, nawet w krótkiej perspektywie czasowej, do
niepożądanych zmian w gospodarce regionu. Przykład: Badania przeprowadzone po
bankructwie linii lotniczych Swissair, wskutek którego doszło do likwidacji
połączeń niektórych szwajcarskich lotnisk z Zurychem. Wykazały one spadek
regionalnego produktu brutto w tych kantonach nawet o 3%. Podobne skutki może
mieć zaniechanie rozbudowy lotniska, uniemożliwiające otwieranie nowych
połączeń.
Komentarze
Prześlij komentarz