Dyskutanci Skyscrapercity o połączeniu kolejowym do portu lotn. Babimost


Warto też dopisać, że budowa linii kolejowej w porcie Babimost jest o tyle "łatwiejsza", że wymaga stosunkowo mało nakładów finansowo-budowlanych. Babimost miał (!) połączenie kolejowe, które zostało (za zgodą właściciela lotniska ..) zlikwidowane.
Skoro chcemy podnieść "szanse" portu, to połączenie kolejowe bezwzględnie powinno powstać

Fularza pomysł na lotnisko w Babimoście: Kolej!

Port lotniczy przy granicy polsko- niemieckiej zupełnie już obumarł. O ile jeszcze we wrześniu obsłużył ok. 4,9 tys. pasażerów, to obecne statystyki wyglądają źle.

Aby uratować i naprawić port lotniczy- potrzebne jest połączenie transportu zbiorowego- kolei aglomeracyjnej. Budowa zaledwie ok. 2000- 2200 metrów torowiska umożliwiłaby połączenie terminalu portu lotniczego z siecią kolejową poprzez bocznicę firmy IG Polska sp. z o.o.

Pozwoliłoby to osiągnąć w tym porcie lotniczym przewozy takie jak być może w Szczecinie- Goleniowie czy Lublinie - Świdniku, dwóch mniejszych portach które ostatnio uzyskały połączenie kolejowe.

Także połączenie kolejowe do nowouruchamianego portu lotniczego w Olsztynie- Szymanach wiele zmienia- port przyciągnął już 2 połączenia lotnicze- jedno krajowe- do Krakowa, i jedno międzynarodowe- do Berlina.

Budowa odcinka 2000 metrów torowiska wraz z przystankiem kolejowym to być może jedyna szansa na ożywienie tego portu lotniczego. Należy się chwytać wszelkich metod ożywienia tego portu lotniczego. Budowa połączenia kolejowego jest jedną z takich metod.

Połączenie kolejowe mogłoby odmienić los zapomnianego portu- widma, latami pozostającego na dnie rankingów ruchu pasażerksiego. Nawet, jak pokazuje przykład Olsztyna- Szyman, połączenie kolejowe dowożące pasażerów na loty krajowe są możliwe.

To samo jest możliwe w przypadku portu lotniczego Zielona Góra- Babimost. Niezelektryfikowaną bocznicę do portu lotnczego obsługiwałyby spalinowe wagony motorowe - szynobusy kursujące w relacji Gorzów Wielkopolski- Zielona Góra, i składy tej relacji mogłyby obsługiwać połączenia do przystanku Port Lotniczy Zielona Góra.

Innym możliwym połączeniem jest połączenie typu S-banh, Stadtschnellbahn w relacji Frankfurt nad Odrą HBf.- Port lotniczy Zielona Góra -Babimost. Gdyby bocznicę zelektryfikowano, możnaby tutaj przedłużyć część kursów Kolei Wielkopolskich kursujących w relacji Poznań Gł.- Zbąszynek.

Budowa odcinka torowiska do portu lotniczego Zielona Góra- Babimost to niewielki koszt w stosunku do ilości subsydiów, publicznych dotacji przeznaczanych na ten port. Być może połączenie kolejowe zwróciłoby się już po roku- dzięki zmniejszeniu subsydiów wypłacanych liniom lotniczym (połączenia lotnicze muszą być obecnie dotowane).

Lepiej już te 5-6 mln co wydają na Sprintaira wydać na wspomnianą linię to cień szansy, że to pomoże bo inaczej to koniec.

Szczerze mówiąc, nie znam dokładnego położenia, ale jeśli by już robili to lepiej wydać więcej by zrobić linię przelotową koło lotniska (do przebudowy z 5-6 km) niż odnogę 2 km (jak dotychczas wszędzie poza Gdańskiem), bo wówczas wzrośnie mocno atrakcyjność połączenia. Teraz czas przejazdu od Zielonej Góry do Babimostu to 36 minut, więc na lotnisko byłoby ciut mniej a z tego co widzę to takt byłby super bo mniej więcej co godzinę, co jak na tak małe lotnisko byłoby aż nadto(można dostosować do połączeń). Nie ma co ukrywać, że dalekie położenie i trudny dojazd jest jednym z powodów strasznie niskiej atrakcyjności lotniska i poziomu ruchu.


Komentarze

Popularne posty