W sprawie połączenia kolejowego do portu lotniczego

Jako wydawca gazety nie mogę się już doprosić uwagi innych mediów. Nie wspominając już o władzach publicznych. Wydawnictwo jakie prowadzę jest bardzo stare. I niektóre sprawy ciągną się już 55 lat.


55 lat liczy pomysł budowniczych dworca lotniczego w Zielonej Górze. Od dekad planowano port lotniczy między Berlinem a Poznaniem. Ludność tego regionu od lat korzysta na wszystkich kierunkach podróży z portu lotniczego w Berlinie, pomijając port lotniczy w Zielonej Górze.

Jedną z ważnych różnic jest to, że do portu lotniczego w Berlinie można łatwo dostać się transportem zbiorowym- kursuje tam kolej pasażerska, zaś do portu lotniczego dostać się jest bardzo trudno, jest to możliwe tylko jednym dziennie połączeniem prywatnego autobusu podmiejskiego (prywatny autobus firmy Dami).

Od dekad planowano ten brak naprawić, a pierwsze plany połączenia kolejowego do portu lotniczego liczą już dekady. Od lat planowano tą inwestycję. Niestety, zmieniają się władze regionalne, i nowe władze nie są już tak zapalone do tej inwestycji.

Co możemy zrobić, to jedynie apelować w tej sprawie. Chcielibyśmy zaprosić media w Polsce do wspólnej akcji na rzecz przekonania rządu RP  i władz województwa do naprawy portu lotniczego Zielona Góra i uruchomienia połączeń kolejowych do tego portu lotniczego. Obecnie dojazd autobusem zajmuje około godziny, koleją byłoby to o połowę krócej.

Brak połączenia kolejowego powoduje że dojazd do portu lotniczego z innych miast, w tym z tych posiadających już porty lotnicze, często z połączeniem kolejowym (Szczecin- Goleniów, Berlin- Schoenefeld) jest relatywnie dużo dłuższy i mniej wygodny. Lotnisko pasażerskie bez połączenia kolejowego traci swoja konkurencyjność. W związku z tym, już nie proponujemy polskim samorządom budowy lotnisk bez odpowiedniego połączenia komunikacyjnego. Takie lotniska często już na starcie kończą jako porty- widmo.

W załączeniu przesyłam propozycje budowy połączenia kolejowego do portu lotniczego Zielona Góra. W wielu mniejszych portach lotniczych połączenia kolejowe pozwoliły ozywić takie porty lotnicze, szczególnie te mniejsze lotniska, położone z dala od większych generatorów ruchu pasażerskiego. Pozwoliły na szybkie skomunikowanie portów lotniczych z regionem.

Przed laty przygotowywałem opracowanie dla władz woj. lubuskiego opisujące model biznesowy portu lotniczego tanich linii. Założyłem w nim wykorzystanie bocznicy kolejowej portu do dowozu pasażerów. Plany te zrealizowano, ale pomijając najważniejszy etap układanki- połączenie kolejowe do portu lotniczego, które miało zredukować czas dotarcia do portu lotniczego pasażerom.

Władzom woj. lubuskiego przypominałem temat połączenia kolei do portu lotniczego. Niemniej, w tym temacie niemalże nic nie uczyniono. Ostatnio otwarto połączenia kolejowe do lotnisk w Goleniowie, Szymanach, Świdniku, natomiast brak jest postępów w sprawie otwarcia takiego połączenia do portu lotniczego Zielona Góra. Jeśli przedstawiona na załącznikach inwestycja miałaby być zrealizowana około roku 2020, prace planistyczne powinny sie rozpocząć już dzisiaj. Planowane przedłużenie linii powinno się znaleźć w planach zagospodarowania przestrzennego, powinna być zarezerwowana rezerwa pasa terenu,

Powinny także powstać plany szczegółowe budowy takiego połączenia. Apeluję, by w porozumieniu z miastem i gminą Babimost opracowano takie plany i dokonano stosownej rezerwacji terenów pod taką inwestycję- już w chwili obecnej.

List w załączeniu do tekstu:
do UMWL

Znalazłem ten dokument w archiwum, przesyłam ponownie.
Czy plany linii do portu ltn. się w jakis sposób skonkretyzowały? Trwa to już od 2006 roku. Czyli ok. 13 lat.
Pozdrawiam


Szanowni Państwo,
W odpowiedzi na pismo DG.V.8064.19.2012  z 17 lipca 2012 r. przesyłam informację n/t modernizacji linii kolejowej Olsztyn Główny- Port Lotniczy Szymany, mając nadzieję na realizację podobnego projektu w woj. lubuskim.
Pozdrawiam,
Adam Fularz, Instytut Ekonomiczny

Rewitalizacja i modernizacja linii kolejowych Olsztyn - Szczytno - Szymany (odcinek Olsztyn - Szczytno - linia kolejowa nr 219 i odcinek Szymany - Szczytno - linia kolejowa nr 35) jako kolejowe połączenie modernizowanego lotniska w Szymanach z Olsztynem

Projekt kolejowego połączenia modernizowanego lotniska w Szymanach z Olsztynem będzie realizowany w dwóch etapach:

-        etap I - rewitalizacja linii kolejowych od stacji Olsztyn do stacji Szymany,

-        etap II - budowa nowej linii odchodzącej od linii nr 35 przed stacją Szymany do terminala Portu Lotniczego Mazury.

ZAKRES DLA I ETAPU PROJEKTU

Realizacja zadania w formule „projektuj-buduj”, obejmująca następujące roboty budowlane:

-        całkowita wymiana nawierzchni kolejowej toru na odcinku Olsztyn – Szczytno linii nr 219 (44,38 km) oraz toru na stacji Szczytno na linii nr 35 (0,97 km),

-        remont toru obejmujący oczyszczenie podsypki, jej uzupełnienie oraz oprofilowanie, ścięcie ław torowiska wraz z podbiciem i regulacją torów w planie i w profilu na odcinku Szymany - Szczytno linii nr 35 (9,86 km),

-        wymiana (3,64 km) i rozbiórka (1,94 km) nawierzchni torów głównych dodatkowych na stacjach,

-        korekta geometrii łuków polegająca na wydłużeniu krzywych przejściowych łuku w celu uzyskania optymalnej prędkości na łukach,

-        roboty okołotorowe związane z odbudową bocznych rowów odwodnieniowych oraz estetyzacją otoczenia linii kolejowej w pasie prowadzonej modernizacji linii,

-        wymiana nawierzchni drogowej na 38 przejazdach,

-        roboty budowlane na 115 obiektach inżynieryjnych (głównie przepustach),

-        przebudowa 7 i rozbiórka 3 peronów,

-        modernizacja 3 nastawni i 1 strażnicy przejazdowej, rozbiórka 1 strażnicy przejazdowej,

-        zabudowa urządzeń sterowania ruchem kolejowym na 18 przejazdach kolejowych (półrogatki, samoczynna sygnalizacja przejazdowa, TV przemysłowa),

-        wymiana wyeksploatowanych i zabudowa nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym na stacjach,

-        wymiana wyeksploatowanych (radiołączność) i budowa nowych urządzeń telekomunikacyjnych (system łączności kolejowej, rozgłoszeniowa informacja podróżnych) oraz budowa kabli teletechnicznych,

-        wymiana, budowa lub rozbiórka urządzeń elektroenergetyki do 1 kV (linie zasilające, oświetlenie, zasilanie rezerwowe, elektryczne ogrzewanie rozjazdów).

 

W dniu 08.07.2011 r. została zawarta umowa na realizację zadania. Czas realizacji – 20 miesięcy od zawarcia umowy.

ZAKRES DLA II ETAPU PROJEKTU

-        budowa ok. 2 km linii odchodzącej od linii nr 35 przed stacją Szymany do terminala Portu Lotniczego Mazury wraz z urządzeniami sterowania ruchem oraz peronu z wiatą przystankową przy terminalu lotniczym.

CELE PROJEKTU

Celem projektu jest zapewnienie szybkiego i bezpiecznego transportu kolejowego pasażerów z lotniska w Szymanach do stolicy województwa. W I etapie projektu zostanie przeprowadzona modernizacja linii kolejowych nr 219 i 35 na odcinku od stacji Olsztyn Główny do stacji Szymany. W etapie II dobudowany zostanie odcinek linii do terminala lotniczego. Cel ten zostanie osiągnięty poprzez:

  • Zwiększenie prędkości pociągów na odc. Olsztyn – Szczytno z 70 km/h do 100 km/h i uruchomienie linii ze Szczytna do Szyman, na której pociągi będą mogły osiągać prędkość 110 km/h.
  • Poprawę warunków podróżowania i obsługi pasażerów poprzez modernizację nawierzchni (mniejsze oddziaływanie dynamiczne na szlakach, rozjazdach), przebudowę peronów i budowę urządzeń informacji podróżnych.
  • Podniesienie poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego na przejazdach (budowa telewizji użytkowej i urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej ostrzegającej o zbliżającym się pociągu).

Głównym efektem realizacji I etapu inwestycji będzie:

  • Uzyskanie kolejowego połączenia stacji Olsztyn ze stacją w Szymanach.
  • Uzyskanie czasu przejazdu z Olsztyna do Szyman wynoszącego ok. 45 min (bez zatrzymania pociągu na przystankach leżących na trasie przejazdu, za wyjątkiem postoju technicznego pociągu wynoszącego ok. 5 min na stacji w Szczytnie, wynikającego ze zmiany kierunku jazdy pociągu). Dla pociągów zatrzymujących się na wszystkich przystankach czas ten wydłuży się do ok. 49 min.

KOSZT CAŁKOWITY PROJEKTU

  • etap I – 98 293 915,11 PLN
  • etap II – 10 000 000 PLN

CZAS REALIZACJI PROJEKTU

  • etap I - 2011 – 2013
  • etap II – 2012 - 2014

KONTRAKTY ZAKOŃCZONE

Studium Wykonalności i dokumentacja przedprojektowa (decyzja środowiskowa, program funkcjonalno-użytkowy) dla I etapu inwestycji.

OBSZARY CHRONIONE

Projekt przebiega przez obszary NATURA 2000-Puszczę Napiwodzko-Ramudzką
i Ostoję Napiwodzko-Ramudzką.

KORZYŚCI DLA SPOŁECZEŃSTWA I ŚRODOWISKA

  • Uzyskanie kolejowego połączenia Olsztyna ze stacją w Szymanach i czasu przejazdu na tym odcinku ok.45 min.
  • Atrakcyjniejsza oferta przewozowa (krótszy czas jazdy, większa punktualność pociągów).
  • Poprawa warunków ekologicznych regionu - przejęcie przez kolej części ruchu samochodowego.
  • Zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska i hałasu, poprawa bezpieczeństwa na drogach, zmniejszenie kosztów eksploatacji pojazdów.
  • Poprawa złego stanu infrastruktury kolejowej linii 219 i 35 przyczyni się do usprawnienia połączeń wewnątrz województwa i poprawi jego dostępność komunikacyjną.
  • Realizacja przedmiotowej inwestycji istotnie przyspieszy integrację przestrzenną i gospodarczą woj. warmińsko - mazurskiego.
  • Umożliwi wyższą dostępność rynku pracy i edukacji dla mieszkańców miejscowości położonych w sąsiedztwie modernizowanych linii kolejowych.
  • Pozwoli także na zrównoważony rozwój obszarów miejskich i wiejskich, umożliwi wyprowadzenie uciążliwego przemysłu i usług na obszary podmiejskie oraz przyspieszy wzrost atrakcyjnych lokalizacji dla nowych inwestycji, w tym z sektora turystyki wakacyjnej i weekendowej.


2012/6/29 Adamfularz <phooli@gmail.com>
Szanowni Panstwo,
Przejezdzalem własnie pociągiem w okolicach portu lotniczego ziel.góra- babimost.

Dziwie sie dlaczego w ramach modernizacji linii kolejowej, ktora aktualnie ma miejsce, nie powstaje przystanek w pobliżu wsi nowe kramsko. Pociągi mogłyby obsluzyc ruch pasażerski do wsi nowe kramsko jak i do portu lotniczego. Jest ten port na tyle
blisko ze budynki portu sa widoczne z toru kolejowego. Dogodne miejsce znajduje sie przy utwardzonej drodze laski-nowe kramsko.
Przystanek mozna wykonac przenosząc jedynie progi peronowe innego nieczynnego przystanku na tej trasie, w stronę ziel. gory widziałem dwa takie opuszczone przystanki, w tym jeden całkiem niedaleko. Rozbierana jest tez infrastruktura innej stacji w poblizu.

Sadze ze wykonanie takiego przystanku jest uzasadnione ekonomicznie- w Olsztynie budowana jest nawet specjalna linia kolejowa w ramach reaktywacji tamtejszego portu lotniczego.  Przystanek powinien nosić nazwę portu lotniczego.
Apeluje o zawarcie tych prac w obecnym zakresie modernizacji tej linii kolejowej.
Pozdrawiam,
Adam Fularz
Instytut ekonomiczny
Www.portlotniczy.zielonogorska.pl

Wysłane z iPhone'a

Komentarze

Popularne posty